Kryptofascister

Det var Ali Esbati, Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson, som ställde frågan på Twitter. Varför skriver så många internet-rasister att de sysslar med aktiehandel? Han var inte ensam om att ha lagt märke till hur många konton som varvar tweets om börsen och kryptovalutor med ras- och kvinnohat. 

2002 formulerade sociologen Randy Martin teorin om “vardagslivets finansialisering”, hur finansmarknadens logik äter sig in i människors relationer och identiteter. En rapport från Centrum för konsumtionsvetenskap beskriver hur denna process varit påtaglig i Sverige sedan slutet av 1980-talet och drivits fram ovanifrån bland annat genom det nya pensionssystemet eller Björn Rosengrens kampanj för Teliaaktien.

Men det är inte framförallt genom pensions- och aktiesparande som svenskarna integrerats i den finansiella logiken. Sedan början av 2000-talet har de svenska hushållens skulder ökat dramatiskt. Även om en viss del utgörs av den typ av SMS-lån och kreditkortsbeteende som avhandlas i Lyxfällans 31 säsonger är den stora skuldsättningen bostadslån. Lån vilka i dag betraktas som investeringar. 

Sedan 2010 samarbetar finansbranschen, myndigheter och folkrörelser som ABF och PRO i Nationella nätverket för finansiell folkbildning för att utbilda alla svenskar, från mellanstadieelever till seniorer, till att bli finansiella aktörer. För hundra år sedan försökte folkrörelser och sparkassor också fostra svenskarna till ekonomiskt ansvarstagande men i 2000-talets kredit- och skulddrivna kapitalism är det inte sparsamhet som ska rädda proletariatet. 

Medan sparsamheten byggde på en puritansk masspsykologi orienterad mot uppskjuten tillfredsställelse, skriver Randy Martin, uppmuntrar finansialiseringen till att pengarna “ständigt kelas med”. Den ekonomiskt rationella individen är inte längre den som lämnar sina pengar ifred utan den som är aktiv och gör smarta val.

Samtidigt som Fredrik Reinfeldt började ställa om Moderaterna till det “nya arbetarepartiet” tog onlinepokerspelaren Chris Moneymaker hem storvinsten i World Series of Poker och förvandlade en insats på 86 dollar till 2,5 miljoner dollar. Onlinepoker genomgick en boom. Mellan 2003 och 2006 fördubblades antalet spelare varje år. Årets julklapp i Sverige 2005 blev ett pokerset.

Pokermiljonären Chris Moneymaker

2009 lanserades kryptovalutan bitcoin. I den ursprungliga källkoden finns spår av planer på att använda den som ett betalmedel för internetpoker, ett sätt att kringgå försök att reglera onlinespel i dollar. Pokervågen ebbade ut ungefär samtidigt som Reinfeldt avgick. Bitcoins huvudsakliga användningsområdet blev aldrig internetspel utan som en spekulativ tillgång i sig själv. Pokerkillarna blev crypto bros. 

För den som var mer intresserad av traditionell aktiehandel kom istället appar som Robinhood. Mediaforskaren César Albarrán-Torres har studerat hur dessa appar byggts efter samma mönster som pokerspelen och onlinecasinon. Den gröna konfetti som regnar över skärmen när man investerar i Robinhood ska ge samma dopaminkick som ett drag på rouletthjulet. 

Efter finanskrisen 2008 pumpades världens börser med låga räntor och kvantitativa lättnader. För en stor grupp, framförallt unga män, framstod spekulation som en mer realistisk väg till det välstånd deras föräldrageneration fått del av än lönearbete och sparsamhet. Uppmärksamheten kring GameStop-aktien i början av 2021 tillsammans med de engångssummor Trumpregeringen delade ut till privatpersoner för att stimulera ekonomin under pandemin ökade intresset explosionsartat. Tio till femton procent av stimulanscheckarna gick till aktieköp. Var tionde amerikan använde pengarna för att investera i kryptovalutor. 

Aktier och krypto har blivit en del av en manlig självhjälpskultur, bromeopathy, tillsammans med kost- och träningsrådgivning, raggningstips och halvsmält livsfilosofi. “Gains” används inte längre bara för att beskriva musklernas utan även bankkontots tillväxt. ”We’re all gonna make it”, frasen som upprepas som ett tröstande mantra på kryptoforum myntades av den avlidne tyngdlyftningsinfluencern Zyzz. 

Poker och spekulation tilltalar båda en individualistisk manlig självbild där framgång bygger på att vara smart och att läsa rätt böcker. En lönsam industri av föreläsare, kursledare och författare har vuxit fram, en sorts privatekonomiska alternativmedicinare.

Den kultur som i bästa fall uppmanar till personligt ansvarstagande för hälsa och privatekonomi slår lätt över i svaghetsförakt. Den avvisar alla strukturella förklaringar till ojämlikhet. Kollektiv politisk eller facklig kamp blir bara en distraktion på vägen mot ekonomisk självständighet. 

Där det Reinfeldtska projektet gick ut på att skapa en samhörighet mellan lågavlönade och kapitalister riktad mot arbetslösa och sjuka innebär den finansialiserade manligheten att småspararen med Avanzakonto kan uppleva sig tillhöra samma spekulantklass som Elon Musk och andra miljardärer. Gemensam fiende blir alla som vill ha ekonomisk omfördelning mellan grupper eller från privat till offentlig konsumtion. 

Den feministiska teoretikern Wendy Brown har beskrivit den nihilism som finns inneboende i nyliberalismen, där frihet blir att slippa bry sig om andra människor, klimatet, politiskt korrekthet och så vidare. Att bry sig om något annat än individens gains är cringe. Härav de aggressiva Twitterutfallen mot alla som hävdar någon sorts kollektivt politiskt projekt.

Och samtidigt. Om man följer redditforumens diskussionstrådar blir det tydligt hur många som känner att kryptovalutor förändrat deras liv, inte ekonomiskt utan för att de blivit del av ett socialt sammanhang. För många är dessa forum den enda gemenskap som bygger på att män hjälper och stöttar andra män. We’re all gonna make it. Ur internets mest nihilistiska kökkenmöddingar stiger en längtan efter samhörighet.

I skrivandets stund håller marknaderna för NFT:er och kryptovalutor på att totalkrascha. Redditforumen tvingas hantera dagliga självmordsbrev. Vad detta kommer innebär för den reaktionära politiska mobiliseringen återstår att se.

Ett svar på ”Kryptofascister

  1. Bra text! I en intervju om boken Cloudmoney nämnde författaren Brett Scott en relaterad grej; det att det utbredda ungdomliga (och ffa manliga) intresset för kryptotillgångar lätt leder in unga på högeranstrukna idéer om pengar och penningsystem, och därifrån ekonomin i stort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *